Suche nach Personen

plus im Publikationsserver
plus bei BASE
plus bei Google Scholar

Daten exportieren

 

Game-based assessment of early mathematical competencies : a pilot study

Pilotierung eines spielbasierten Verfahrens zur Erfassung basisnumerischer Kompetenzen

Titelangaben

Verfügbarkeit überprüfen

Skillen, Johanna ; Ricken, Gabi ; Seitz-Stein, Katja:
Game-based assessment of early mathematical competencies : a pilot study.
In: Empirische Sonderpädagogik. 15 (2023) 1. - S. 38-60.
ISSN 1869-4845 ; 1869-4934

Volltext

Open Access
[img]
Vorschau
Text (PDF)
Verfügbar unter folgender Lizenz: Creative Commons: Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) Creative Commons: Namensnennung, nicht kommerziell (CC BY-NC 4.0) .

Download (390kB) | Vorschau
Volltext Link zum Volltext (externe URL):
https://doi.org/10.25656/01:27183

Kurzfassung/Abstract

This study examined a game-based screening tool for measuring early mathematical competencies. Since these competencies have been shown to be predictors of later mathematical achievement, assessment tools are required that identify children who are at risk of experiencing developmental difficulties in this area. Game-based approaches have been effective in nurturing early mathematical competencies, but only few studies have examined their potential in assessment. Tasks that address prognostic, relevant competencies in accordance with two developmental models were embedded in a number board game. A sample of 300 German four-to-six-year-olds played the game. We compared the children’s performance with that of standardized tests. The results confirmed the applicability of the approach and indicated satisfactory internal consistency and content as well as concurrent validity. Moreover, the screening tool identified about 80 % of the children whose performance was clearly below average. The authors discuss the advantages and disadvantages of game-based assessment.

Weitere Angaben

Publikationsform:Artikel
Schlagwörter:Empirische Forschung; Sonderpädagogik; Spielerisches Lernen; Frühpädagogik; Numerische Mathematik; Kompetenz; Zahlenspiel; Mathematische Kompetenz; Kompetenzmessung; Kindergartenalter; Diagnostik; Leistungsmessung; Screening; Deutschland
Sprache des Eintrags:Englisch
Institutionen der Universität:Philosophisch-Pädagogische Fakultät > Psychologie > Lehrstuhl für Entwicklungs- und Pädagogische Psychologie
DOI / URN / ID:10.25656/01:27183
Open Access: Freie Zugänglichkeit des Volltexts?:Ja
Peer-Review-Journal:Ja
Verlag:Pabst
Titel an der KU entstanden:Ja
KU.edoc-ID:32417
Eingestellt am: 29. Aug 2023 14:50
Letzte Änderung: 30. Aug 2023 10:07
URL zu dieser Anzeige: https://edoc.ku.de/id/eprint/32417/
AnalyticsGoogle Scholar