Titelangaben
Werner, Michael ; Schreiber, Waltraud:
Testfragen befragen - Pretesting und Optimierung des Large-Scale-Kompetenztests »HiTCH« durch Cognitive Labs.
In: Waldis, Monika ; Ziegler, Béatrice (Hrsg.): Forschungswerkstatt Geschichtsdidaktik 13 : Beiträge zur Tagung »geschichtsdidaktik empirisch 13«. -
Bern : hep verlag, 2015. - S. 153-164. - (Geschichtsdidaktik heute ; 7)
ISBN 978-3-0355-0272-5
Kurzfassung/Abstract
This study examined the prospects of Cognitive Labs as a method for pretesting a questionnaire developed within the HiTCH project in order to test historical thinking skills in large-scale assessments. Interviews derived from CASM (Cognition and Survey Methodology) originally focus on responding processes. They were used to identify both mistakable items and ways of improving the operationalisation of constructs concerning historical thinking for scaling purposes. By analysing protocols of pupils thinking aloud while working on a test constructed by HiTCH, the study provided evidence of four types of tasks and items. Being aware of these types, parts of the test can be classified as already satisfying. Based on differentiated knowledge about their shortcomings, other parts can be improved. For this reason, Cognitive Labs seem to be a helpful tool for the construction of a Large Scale Assessment intended to measure a complex domain like history.
Forschungsprojekte
Entwicklung und Validierung eines historischen Kompetenztests zum Einsatz in Large-Scale-Assessments
Weitere Angaben
Publikationsform: | Aufsatz in einem Buch |
---|---|
Institutionen der Universität: | Geschichts- und Gesellschaftswissenschaftliche Fakultät > Geschichte > Professur für Theorie und Didaktik der Geschichte |
Weitere URLs: | |
Begutachteter Aufsatz: | Ja |
Titel an der KU entstanden: | Ja |
KU.edoc-ID: | 15633 |
Letzte Änderung: 07. Dez 2021 14:26
URL zu dieser Anzeige: https://edoc.ku.de/id/eprint/15633/