Suche nach Personen

plus im Publikationsserver
plus bei BASE
plus bei Google Scholar

Daten exportieren

 

Testfragen befragen - Pretesting und Optimierung des Large-Scale-Kompetenztests »HiTCH« durch Cognitive Labs

Titelangaben

Verfügbarkeit überprüfen

Werner, Michael ; Schreiber, Waltraud:
Testfragen befragen - Pretesting und Optimierung des Large-Scale-Kompetenztests »HiTCH« durch Cognitive Labs.
In: Waldis, Monika ; Ziegler, Béatrice (Hrsg.): Forschungswerkstatt Geschichtsdidaktik 13 : Beiträge zur Tagung »geschichtsdidaktik empirisch 13«. - Bern : hep verlag, 2015. - S. 153-164. - (Geschichtsdidaktik heute ; 7)
ISBN 978-3-0355-0272-5

Kurzfassung/Abstract

This study examined the prospects of Cognitive Labs as a method for pretesting a questionnaire developed within the HiTCH project in order to test historical thinking skills in large-scale assessments. Interviews derived from CASM (Cognition and Survey Methodology) originally focus on responding processes. They were used to identify both mistakable items and ways of improving the operationalisation of constructs concerning historical thinking for scaling purposes. By analysing protocols of pupils thinking aloud while working on a test constructed by HiTCH, the study provided evidence of four types of tasks and items. Being aware of these types, parts of the test can be classified as already satisfying. Based on differentiated knowledge about their shortcomings, other parts can be improved. For this reason, Cognitive Labs seem to be a helpful tool for the construction of a Large Scale Assessment intended to measure a complex domain like history.

Forschungsprojekte

Entwicklung und Validierung eines historischen Kompetenztests zum Einsatz in Large-Scale-Assessments

Weitere Angaben

Publikationsform:Aufsatz in einem Buch
Institutionen der Universität:Geschichts- und Gesellschaftswissenschaftliche Fakultät > Geschichte > Professur für Theorie und Didaktik der Geschichte
Weitere URLs:
Begutachteter Aufsatz:Ja
Titel an der KU entstanden:Ja
KU.edoc-ID:15633
Eingestellt am: 10. Jun 2015 13:55
Letzte Änderung: 07. Dez 2021 14:26
URL zu dieser Anzeige: https://edoc.ku.de/id/eprint/15633/
AnalyticsGoogle Scholar