Titelangaben
Hoffmann, Thomas
:
The 5C Model of Linguistic Creativity : Construction Grammar as a Cognitive Theory of Verbal Creativity.
In: Journal of Foreign Languages and Cultures. 8 (28. Juni 2024) 1.
- S. 139-154.
ISSN 2096-4374
Volltext
|
Text (PDF)
Download (628kB) | Vorschau |
|
|
|
Link zum Volltext (externe URL): https://doi.org/10.53397/hunnu.jflc.202401011 |
Kurzfassung/Abstract
Creativity is a design feature of human language. This paper presents a cognitive model of verbal creativity that draws on insights from the psychological research into creativity—particularly Glăveanu’s 5A model that distinguishes five crucial perspectives on a creative act (actors, audience, artefacts, actions and affordances). The paper will outline a linguistic version of this model that adopts Construction Grammar as its theoretical foundation. The resulting “5C model of constructional creativity” argues that the central elements of linguistic creativity are constructors, co-constructors, constructs, constructional blending and the constructional network.
Weitere Angaben
| Publikationsform: | Artikel |
|---|---|
| Sprache des Eintrags: | Englisch |
| Institutionen der Universität: | Sprach- und Literaturwissenschaftliche Fakultät > Anglistik/Amerikanistik > Anglistik > Lehrstuhl für Englische Sprachwissenschaft |
| DOI / URN / ID: | 10.53397/hunnu.jflc.202401011 |
| Open Access: Freie Zugänglichkeit des Volltexts?: | Ja |
| Peer-Review-Journal: | Ja |
| Titel an der KU entstanden: | Ja |
| KU.edoc-ID: | 35515 |
Letzte Änderung: 13. Aug 2025 09:49
URL zu dieser Anzeige: https://edoc.ku.de/id/eprint/35515/
im Publikationsserver