Suche nach Personen

plus im Publikationsserver
plus bei BASE
plus bei Google Scholar

Daten exportieren

 

A topic which I want to know more about – preposition placement in finite WH-relative clauses in World Englishes

Titelangaben

Verfügbarkeit überprüfen

Mußemann, Victoria:
A topic which I want to know more about – preposition placement in finite WH-relative clauses in World Englishes.
In: English language and linguistics. (15. März 2024). - S. 1-30.
ISSN 1360-6743 ; 1469-4379

Volltext

Volltext Link zum Volltext (externe URL):
https://doi.org/10.1017/S1360674323000667

Kurzfassung/Abstract

The present article analyzes the use of preposition stranding ( the world which we live in ) and pied-piping ( the world in which we live ) in finite WH-relative clauses in twelve varieties of English. In the light of previous studies, it assumes that the strength of processing constraints and formality effects that drive speakers’ constructional choices should correlate with Dynamic Model stages (Schneider 2007). However, drawing on data from the International Corpus of English (ICE) and using mixed-effects logistic regression analysis, the study shows that processing factors affect speakers of all Dynamic Model stages in a very similar way. At the same time, clear differences between variety stages are observed with respect to formality and topic, which strongly affect Phases IV and V but not Phase III. These results are interpreted from a Usage-based Construction Grammar perspective.

Weitere Angaben

Publikationsform:Artikel
Sprache des Eintrags:Englisch
Institutionen der Universität:Sprach- und Literaturwissenschaftliche Fakultät > Anglistik/Amerikanistik > Anglistik > Lehrstuhl für Englische Sprachwissenschaft
DOI / URN / ID:10.1017/S1360674323000667
Open Access: Freie Zugänglichkeit des Volltexts?:Nein
Peer-Review-Journal:Ja
Verlag:Cambridge Univ. Press
Die Zeitschrift ist nachgewiesen in:
Titel an der KU entstanden:Ja
KU.edoc-ID:33479
Eingestellt am: 01. Jul 2024 09:18
Letzte Änderung: 01. Jul 2024 09:18
URL zu dieser Anzeige: https://edoc.ku.de/id/eprint/33479/
AnalyticsGoogle Scholar