Suche nach Personen

plus im Publikationsserver
plus bei BASE
plus bei Google Scholar

Daten exportieren

 

Parental and school effects on students’ occupational exploration : a longitudinal and multilevel analysis

Titelangaben

Verfügbarkeit überprüfen

Noack, Peter ; Kracke, Bärbel ; Gniewosz, Burkhard ; Dietrich, Julia:
Parental and school effects on students’ occupational exploration : a longitudinal and multilevel analysis.
In: Journal of vocational behavior. 77 (2010) 1. - S. 50-57.
ISSN 1095-9084 ; 0001-8791

Volltext

Volltext Link zum Volltext (externe URL):
https://doi.org/10.1016/j.jvb.2010.02.006

Kurzfassung/Abstract

The study examines school and parental influences on adolescents' occupational exploration. Analyses of data from 859 6th, 8th, and 10th graders attending high- and lower-track high schools in the German federal state of Thuringia suggested more extensive exploration among students closer to the school-to-work transition. Besides cross-sectional effects of parenting and achievement orientation at school, acceptance and openness students experienced in class predicted increases of their exploratory behaviors. Multilevel analyses showed, however, that school effects operated on the level of subjective perceptions (individual level), but not on the level of intersubjective reality (classroom level). Implications for attempts to foster and facilitate exploration are discussed.

Weitere Angaben

Publikationsform:Artikel
Sprache des Eintrags:Englisch
Institutionen der Universität:Philosophisch-Pädagogische Fakultät > Pädagogik > Professur für Empirische Bildungsforschung
DOI / URN / ID:10.1016/j.jvb.2010.02.006
Open Access: Freie Zugänglichkeit des Volltexts?:Nein
Peer-Review-Journal:Ja
Verlag:Elsevier
Die Zeitschrift ist nachgewiesen in:
Titel an der KU entstanden:Nein
KU.edoc-ID:33220
Eingestellt am: 17. Apr 2024 12:26
Letzte Änderung: 18. Apr 2024 17:34
URL zu dieser Anzeige: https://edoc.ku.de/id/eprint/33220/
AnalyticsGoogle Scholar