Suche nach Personen

plus im Publikationsserver
plus bei BASE
plus bei Google Scholar

Daten exportieren

 

Museumskommunikation in Klarer Sprache : Theorie, Praxis und Perspektiven

Titelangaben

Verfügbarkeit überprüfen

Luttermann, Karin:
Museumskommunikation in Klarer Sprache : Theorie, Praxis und Perspektiven.
In: Linguistik Online. 124 (2023) 6. - S. 63-84.
ISSN 1615-3014

Volltext

Open Access
[img]
Vorschau
Text (PDF)
Verfügbar unter folgender Lizenz: Creative Commons: Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) Creative Commons: Namensnennung (CC BY 4.0) .

Download (342kB) | Vorschau
Volltext Link zum Volltext (externe URL):
http://dx.doi.org/10.13092/lo.124.10715

Kurzfassung/Abstract

The International Council of Museums redefined the term museum in August 2022. According to this, museums are at the service of the public and promote diversity and sustainability for, among other things, education, the enjoyment of art and the transmission of knowledge. The aim of this contribution is to use the multi-perspective approach of the Legal-Linguistic Comprehensibility Model to examine what applied linguistics can contribute to comprehensible communication in museums. The focus is on Clear language as a means for knowledge transfer. The theory and methodology of Clear Language is essentially based on text linguistics and pragmatics. The examples are taken from four explanatory films by the State Gallery Stuttgart, which guide a heterogeneous target audience through the permanent collection of the art museum.

Weitere Angaben

Publikationsform:Artikel
Sprache des Eintrags:Deutsch
Institutionen der Universität:Sprach- und Literaturwissenschaftliche Fakultät > Germanistik > Lehrstuhl für Deutsche Sprachwissenschaft
DOI / URN / ID:10.13092/lo.124.10715
Open Access: Freie Zugänglichkeit des Volltexts?:Ja
Peer-Review-Journal:Ja
Verlag:Bern Open Publishing
Die Zeitschrift ist nachgewiesen in:
Titel an der KU entstanden:Ja
KU.edoc-ID:32848
Eingestellt am: 08. Jan 2024 12:47
Letzte Änderung: 08. Jan 2024 12:47
URL zu dieser Anzeige: https://edoc.ku.de/id/eprint/32848/
AnalyticsGoogle Scholar