Suche nach Personen

plus im Publikationsserver
plus bei BASE
plus bei Google Scholar

Daten exportieren

 

“YouTube helps us a lot” : Media repertoires and social integration of Iraqi and Syrian refugee families in Germany

Titelangaben

Verfügbarkeit überprüfen

Rothenberger, Liane ; Elemezeny, Ahmed ; Wimmer, Jeffrey:
“YouTube helps us a lot” : Media repertoires and social integration of Iraqi and Syrian refugee families in Germany.
In: Revue française des sciences de l’information et de la communication. (2019) 17.
ISSN 2263-0856

Volltext

Open Access
Volltext Link zum Volltext (externe URL):
https://doi.org/10.4000/rfsic.6857

Kurzfassung/Abstract

This article examines the media repertoires of 10 Syrian and 10 Iraqi refugee families (n=100) in the city of Erlangen, Germany. Based on media repertoire theory (Hasebrink and Hepp 2017) and through a qualitative approach combining several methods of data collection (qualitative interviews, focus groups and media repertoire drawings), we analyse how the cumulative media practices and devices of refugee families (media repertoires) relate to their social and cultural integration in their host society. Our findings indicate that younger refugees, which are more interested in German content had repertoires and networks that reflected such, while older refugees are still origin focused in both networks and content. These findings emphasize the importance of media repertoires in highlighting practices that can integrate or isolate refugees in different sociocultural contexts and their host societies.

Weitere Angaben

Publikationsform:Artikel
Schlagwörter:Mediennutzung, Integration, Flüchtlinge
Themenfelder:Flucht und Migration
Sprache des Eintrags:Englisch
Institutionen der Universität:Sprach- und Literaturwissenschaftliche Fakultät > Journalistik > Professur für Medien und Öffentlichkeit mit Schwerpunkt Migration
DOI / URN / ID:10.4000/rfsic.6857
Open Access: Freie Zugänglichkeit des Volltexts?:Ja
Peer-Review-Journal:Ja
Verlag:Société Française de Sciences de l’Information et de la Communication
Die Zeitschrift ist nachgewiesen in:
Titel an der KU entstanden:Nein
KU.edoc-ID:29754
Eingestellt am: 23. Feb 2022 12:13
Letzte Änderung: 23. Feb 2022 18:32
URL zu dieser Anzeige: https://edoc.ku.de/id/eprint/29754/
AnalyticsGoogle Scholar