Suche nach Personen

plus im Publikationsserver
plus bei BASE
plus bei Google Scholar

Daten exportieren

 

From Verum to Epistemic Modality and Evidentiality : On the Emergence of the Spanish Adv+C Construction

Titelangaben

Verfügbarkeit überprüfen

Kocher, Anna:
From Verum to Epistemic Modality and Evidentiality : On the Emergence of the Spanish Adv+C Construction.
In: Journal of historical linguistics. 7 (2017) 1/2. - S. 77-110.
ISSN 2210-2116 ; 2210-2124

Volltext

Volltext Link zum Volltext (externe URL):
https://doi.org/10.1075/jhl.7.1-2.04koc

Kurzfassung/Abstract

In this article, I investigate the diachronic development of a construction in Modern Spanish. It consists of an epistemic or evidential modifier followed by the complementizer (hence Adv+C) that heads root clauses (Seguro Adv que C viene ‘Surely he/she will come’). I demonstrate that the distributional, semantic, and pragmatic properties support a monoclausal analysis for Modern Spanish Adv+C as well as for its historical source construction. I propose a cartographic analysis associating Adv+C and the source construction with a low position in Rizzi’s split CP. Supported by corpus data, I identify a verum focus construction (Aff+C) as the origin of Adv+C. I claim that the loss of the verum interpretation triggers the reanalysis of the construction. This ultimately gives rise to its productive extension to other epistemic and evidential modifiers.

Weitere Angaben

Publikationsform:Artikel
Sprache des Eintrags:Englisch
Institutionen der Universität:Sprach- und Literaturwissenschaftliche Fakultät > Romanistik > Juniorprofessur für Digitale Romanische Sprachwissenschaft
DOI / URN / ID:10.1075/jhl.7.1-2.04koc
Open Access: Freie Zugänglichkeit des Volltexts?:Nein
Peer-Review-Journal:Ja
Verlag:John Benjamins Pub. Comp.
Die Zeitschrift ist nachgewiesen in:
Titel an der KU entstanden:Nein
KU.edoc-ID:28515
Eingestellt am: 20. Okt 2021 10:08
Letzte Änderung: 16. Dez 2021 23:29
URL zu dieser Anzeige: https://edoc.ku.de/id/eprint/28515/
AnalyticsGoogle Scholar