Titelangaben
Franco, Giuseppe ; Habisch, André:
Wilhelm Röpke and the Role of “Moral Capital” for the Social Market Economy.
In: Zeitschrift für Marktwirtschaft und Ethik = Journal for markets and ethics. 6 (2018) 1.
- S. 133-143.
ISSN 2512-2851 ; 2198-6800
Volltext
Link zum Volltext (externe URL): https://doi.org/10.2478/jome-2018-0033 |
Kurzfassung/Abstract
This paper portrays the contribution of Wilhelm Röpke (1899-1966) to business ethics and social responsibility of entrepreneurs. First, Röpke’s critique of liberalism and his concept of social market economy are emphasized. Afterward, we analyze the normative foundations of Röpke’s concept of the entrepreneur. He called for the moral responsibility of business actors and perceived it as “moral capital.” Moreover, we discuss the relevance of Röpke in the contemporary context of international business practice. Finally, the role of entrepreneurial morality for the emergence of institutional frameworks for international business is discussed.
Weitere Angaben
Publikationsform: | Artikel |
---|---|
Schlagwörter: | Wilhelm Röpke; Business ethics; Education manager; Corporate social responsibility |
Sprache des Eintrags: | Englisch |
Institutionen der Universität: | Theologische Fakultät > Systematische Theologie > Lehrstuhl für Dogmatik und Dogmengeschichte |
DOI / URN / ID: | 10.2478/jome-2018-0033 |
Open Access: Freie Zugänglichkeit des Volltexts?: | Ja |
Peer-Review-Journal: | Ja |
Verlag: | Verlag Traugott Bautz GmbH |
Titel an der KU entstanden: | Ja |
KU.edoc-ID: | 24771 |
Letzte Änderung: 08. Jan 2022 17:28
URL zu dieser Anzeige: https://edoc.ku.de/id/eprint/24771/